Olika slags SEO

Olika slags SEO Posted on februari 29, 2020

Om du driver en blogg och har ambitioner om att kunna tjäna pengar på den gör du dig själv en tjänst genom att lära dig grunderna i sökmotoroptimering. Sökmotoroptimering, vanligtvis förkortat SEO (Search Enginge Optimization) går ut på att optimera innehållet på din webbplats på ett sätt som gör att sökmotorerna placerar just din sida högt för söktermer som är relevanta för ditt innehåll. Om du till exempel driver en recept-blogg och någon googlar på ett recept för exempelvis Pasta Carbonara, går SEO ut på att optimera innehållet i ditt recept på ett sådant sätt att det hamnar högt upp i Googles resultat för en sökning på “pasta carbonara”. Väl utförd SEO kan utgöra skillnaden mellan framgång eller fiasko. I det här inlägget ska vi titta på tre olika förhållningssätt till SEO: White, Black och Grey Hat.

På tal om bra SEO. Vuxen.se är en väl optimerad webbshop för allt som har att göra med produkter som kan piffa upp sexlivet. Om du så vill är, till exempel, att bära sexiga underkläder lite som SEO för sovrummet. Men du hittar förstås inte bara sexiga underkläder hos Vuxen.se. De har också sexleksaker, film, glidmedel, sexiga spel och mycket annat.

Tre skolor för SEO

White Hat, Black Hat och Grey Hat är termer som syftar på olika sätt att förhålla sig till sökmotoroptimering. Det går att uttrycka det som att det handlar om i vilken utsträckning du är beredd att lägga ned tid på innehållet till din hemsida. Till viss del avser termerna också om du med ditt innehåll strävar efter att hitta kryphålen i de sökmotoralgoritmer som rankar hemsidor i sökresultaten eller om du vill bygga kvalitetsinnehåll.

Black Hat är den enklaste formen av SEO, och samtidigt den mest mekaniska. Black Hat SEO går ut på att ta den kortaste möjliga vägen till toppen. Strunta i kvaliteten, se till att nyckelorden finns på rätt plats och utforma innehållet på ett sådant sätt att algoritmerna tolkar det som kvalitetsinnehåll. Den som vill syssla med Black Hat får vara snabb i svängarna. Google uppdaterar ständigt sina algoritmer för att motarbeta den typen av innehåll.

White Hat är den svåraste SEO-formen men också den potentiellt mest belönande. Om du ägnar dig åt White Hat lägger du ned stor möda på att skapa innehåll som kan vara till nytta för människor. Till skillnad från Black Hat skriver du därför i första hand just för människor snarare än för algoritmer.

Grey Hat är precis som namnet avslöjar ett mellanting mellan White och Black Hat och kanske den klokaste vägen att gå. Du gör ditt yttersta för att skapa bra innehåll samtidigt som du har i åtanke vilka villkor som gäller för att ranka högt.

magnetism