Posted in Uncategorized
Posted on maj 3, 2018
Kvinna med många shoppingpåsar

Kvinna med många shoppingpåsar

Det personliga varumärket

Det finns flera yrkeskategorier där det personliga varumärket är extra viktigt att arbeta med. Kanske bygger din affärsverksamhet på tjänster, där dina specifika kunskaper står i fokus. Du kanske är coach eller konsult det du hjälper kunderna med just på ditt specifika sätt står i fokus. Eller kanske bedriver du en onlineverksamhet som bloggare eller influenser. Där bygger absolut hela din verksamhet på ditt personliga varumärke. Hur du presenterar dig, vad du pratar om på sociala medier och vilken sida av dig själv du väljer att visa. Allt det är sådant som sponsorer och samarbetspartners tar i beaktande innan de bestämt sig för att anlita dig.

Är du bloggare bygger sannolikt din blogg på dina intressen, alternativt ditt liv och din vardag. Då gäller det att jobba genomtänkt och personligt med varumärket, för att locka till samarbeten från företag. Det kan gälla maskeradkläder och tränar. Ditt liv är helt enkelt ditt varumärke. Som influenser är det bra att bygga en strategi kring detta och se den som vilket varumärkesbyggande som helst. Det gör att du enklare också kan separera ditt privata jag om du vill det och på så sätt hålla vissa delar av privatlivet utanför bloggsfären.

Kvinna som bloggar hemifrån

Kanske vill exempelvis din sambo inte vara en del av ditt bloggimperium. Eller så har du små barn, vars identitet du vill skydda. Detta samtidigt som du ska dela med dig av ditt liv och vardag. I den här situationen är det extra värdefullt att sätta dig ner och jobba fram riktlinjer för hur du vill jobba med ditt personliga varumärke.

Bygg din karriär online

Idag finns det många karriärsutvecklare och experter på personliga varumärken, som hjälper enskilda företagare utveckla deras image. Det kan vara både på nätet eller inom ett företag. Det går faktiskt att helt och hållet bygga sin karriär online nuförtiden, om man skulle vilja det. Suget har aldrig varit större efter kunskap människor kan tillgodogöra sig online och i sin egen takt. Det ger väldigt goda förutsättningar för att kunna bygga en verksamhet som folk frågar efter, vad du än gör.

Personlig tränare med kund

Tovar du dockor av fårull? Hjälper du personer som vill komma i form eller gå ner i vikt? I stort sett vad du än gör kan du bygga ett företag online med dina kunskaper. Du kan göra färdiga onlinekurser folk kan köpa, eller så kan du erbjuda personliga lektioner via exempelvis Skype.

En sak alla de här sakerna som nämnts ovan har gemensamt är då givetvis att det personliga varumärket är välutvecklat och genomarbetat, så att du kan nå ut till folk med dina tjänster. Arbetsförmedlingen kan hjälpa dig med ditt personliga varumärke på olika sätt. Bland annat har de många intressanta webbinarier på sin hemsida, om bland annat hur du utvecklar det personliga varumärket. Experter går igenom tips och råd om vad du behöver tänka på för att utveckla ditt ansikte utåt, så att du kan nå dina mål. Online eller i den fysiska verkligheten.